Betingelsene er delt inn i tre temaer:
- Brukervilkår
- Tekniske instruksjoner
- Vilkår og retningslinjer for valgfri design og bildebruk
Brukervilkår
Oppdatert 4. november 2025
1. GENERELT
Gavekortet Dittgavekort.no (heretter omtalt som «Gavekortet») er et betalingsinstrument med elektroniske penger du kan bruke til å foreta kjøp av varer og tjenester på kjøpesentre og hoteller tilknyttet Thon Gruppen.
Gavekortene utstedes av ESPOS NORGE AS (heretter omtalt som «vi» eller «oss»), org.nr. 997 457 056, Dråpen 22, 3036 Drammen, Norge. Vi har konsesjon som e-pengeforetak og er autorisert og regulert av Finanstilsynet for leveranse av betalingstjenester og utstedelse av e-penger. Mer informasjon om vår konsesjon finnes på Finanstilsynet sine nettsider. For å ta kontakt med oss, se punkt 11 «Kundeservice og klager».
Gavekortet markedsføres og distribueres av Thon Holding AS, org.nr. 938.050.287.
Brukervilkårene er vilkårene som gjelder kjøp og bruk av Gavekortet, og gjelder for den som til enhver tid besitter Gavekortet («deg» eller «du»). Brukervilkårene utgjør avtalen for Gavekortet mellom oss og deg. Brukervilkårene utgjør avtalen i sin helhet, og øvrig informasjon gitt om Gavekortene på denne nettsiden eller andre steder er ikke en del av avtalen med oss. Dersom et eller flere av vilkårene i avtalen er ugyldige, vil øvrige vilkår fortsatt gjelde.
Gavekortet er en finansiell tjeneste og regulert av finansregulatorisk lovgivning. Brukervilkårene gjelder så langt de ikke er i strid med ufravikelig lovgivning. Forhold som er særskilt avtalt, går foran generelle vilkår. Forhold som ikke er regulert i Brukervilkårene reguleres av norsk lov. Om du er forbruker eller næringsdrivende kan være avgjørende for hvilke regler som gjelder.
Brukervilkårene er kun skrevet på norsk og er tilgjengelig på nettsiden Dittgavekort.no. Vi ber deg lese brukervilkårene slik at du forstår alle vilkårene som gjelder for Gavekortet. Er du under 18 år, må også dine foreldre eller annen verge være kjent med vilkårene før du kjøper Gavekortet.
Avtalen mellom oss og deg anses som avsluttet når gyldighetsperioden på Gavekortet er utløpt eller det ikke er midler på igjen på Gavekortet.
2. OM GAVEKORTET OG ELEKTRONISKE PENGER
Gavekortet representerer en forhåndsbetalt pengeverdi som kan brukes til å kjøpe varer og tjenester. Verdien på Gavekortet er en elektronisk lagret pengeverdi definert som e-penger. Når du kjøper et gavekort utstedes det e-penger som er tilknyttet ditt Gavekort. E-pengene utstedes og oppbevares av oss. I tillegg er vi forpliktet til å veksle Gavekortet tilbake til vanlige penger når du krever det (omtalt som innløsning av e-penger. Se punkt 6 «Innløsning»).
Gavekortet gir deg derfor rett til:
- å bruke elektroniske penger til å gjennomføre kjøp av varer og tjenester, eller;
- innløse Gavekortets gjenstående pålydende til penger.
Verdien (saldoen) på Gavekortet settes av deg på kjøpstidspunktet og tilsvarer 1:1 med norske kroner. Du vil ikke tjene renter på midler som er lastet inn på Gavekortet. Gavekortet er ikke et kredittkort og er ikke koblet til din bankkonto.
3. KJØP AV GAVEKORTET
Du setter selv verdien på Gavekortet du kjøper.
- Minste tillatt verdi på et Gavekort er NOK 100.
- Høyest tillatt verdi på et Gavekort er NOK 5000.
Kjøp av gavekort kan gjøres fra nettsiden Dittgavekort.no, via en gavekortautomat utplassert på et av Thon Gruppen sine kjøpesentre eller hoteller, eller fra informasjonsskranken på enkelte av Thon Gruppen sine kjøpesentre. Du kan enten kjøpe og motta Gavekortet direkte, eller du kan kjøpe og motta/sende en hentekode for Gavekortet.
For at du som kunde skal føle deg trygg på hvordan du bestiller/kjøper Gavekort har vi samlet informasjon om kjøp av Gavekort på dittgavekort.no.
Du kan betale for Gavekort med et betalingskort (BankAxept, Visa, Mastercard) eller faktura. Det er ikke mulig å kjøpe gavekort mot kontant betaling. Ved kjøp med faktura vil det ikke sendes ut hentekode eller Gavekort før fakturaen er betalt. Betales ikke fakturaen før eller ved forfall kanselleres kjøpet.
Dersom du kjøper Gavekortet i nettbutikken vil du motta en bekreftelse etter betaling, og kvittering sendes til din oppgitte e-postadresse. Ved kjøp i informasjonsskranken eller gavekortautomaten, vil det skrives ut en kvittering. Kjøpet anses som bindende fra du har betalt for Gavekortet. For kjøp med levering av Gavekort i posten vil det sendes en ordrebekreftelse til den e-postadressen du har oppgitt. Når du har mottatt vår ordrebekreftelse anses bestillingen som bindende.
4. BRUK AV GAVEKORT
Gavekortet kan benyttes på alle kjøpesentre som er eiet helt eller delvis, eller driftet av Thon Gruppen. I tillegg kan Gavekortet benyttes på hoteller og restauranter eiet av Thon Gruppen eller selskap i dets konsern. Se full oversikt over kjøpesentrene HER.
Gavekortet kan brukes i de fleste butikkene på sentrene, med unntak av Vinmonopolet og Posten. Thon Gruppen tar forbehold om at ikke alle butikkene på et senter kan motta gavekort til enhver tid. Eventuelle avvik er opplistet på det enkelte kjøpesenter sin hjemmeside.
Gavekortet kan kun brukes som et alminnelig betalingskort i butikkenes betalingsterminaler med magnetstripeleser. Gavekortet kan kun brukes i fysiske betalingsterminaler og kan ikke brukes til å gjøre kjøp i nettbutikker, herunder bl.a. til å betale for overnatting på Thon Hotels. Ved bruk av Gavekortet reduseres saldoen på Gavekortet tilsvarende beløpet på kjøpet som er gjennomført. Gavekortet kan brukes så lenge det er positiv saldo på kortet, innenfor gyldighetsperioden. Gavekortet kan ikke overtrekkes eller ha negativ saldo.
5. GAVEKORTETS VARIGHET
Gavekortet har en gyldighetsperiode på [1] år. Etter utløpet av gyldighetsperioden vil ikke du kunne bruke Gavekortet til å kjøpe varer og tjenester. Gyldighetsperioden for Gavekortet forlenges ikke.
Selv om gyldighetsperioden er løpt ut, har du som sitter med Gavekortet krav på å få Gavekortet innløst. Se punkt 6 «Innløsning».
Gyldighetsperioden på Gavekortet begynner fra du mottar det i gavekortautomaten. Mottar du Gavekortet i posten begynner gyldighetsperiode fra Gavekortet blir sendt i posten.
Etter utløpet av gyldighetsperioden trekkes det månedlig administrasjonsgebyr. Se punkt 7 «Priser».
6. INNLØSNING
Saldoen på Gavekortet kan til enhver tid innløses innenfor gyldighetsperioden og i opptil tre (3) år etter utløpsdatoen.
Innløsning gjøres ved å kontakte kundeservice via dittgavekort.no . Ved innløsning må det oppnevnes et kontonummer som beløpet skal overføres til, og utbetalingen kan ta opp mot 30 dager. Merk deg at innløsning kan kun kreves av den som sitter med Gavekortet. Den som gir bort et Gavekort til noen andre, kan ikke kreve innløsning.
For å kunne innløse Gavekort må du i noen tilfeller identifisere deg med BankID, ref. «Lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering».
Dersom du innløser Gavekortet kan det påløpe et innløsningsgebyr, se punkt 7 «Priser».
7. PRISER OG GEBYRER
Følgende gebyrer vil påløpe Gavekortet:
Kortgebyr
- Ved kjøp av Gavekortet vil det påløpe et engangs kortgebyr på NOK 20. Det betales samtidig som Gavekortet kjøpes. Beløpet på kortgebyret er det samme uansett verdien på Gavekortet.
Administrasjonsgebyr
- På alle gavekort vil det påløpe et månedlig administrasjonsgebyr etter at gyldighetsperioden på 1 år er utløpt. Administrasjonsgebyret trekkes månedlig og automatisk fra saldoen på Gavekortet. Det månedlige administrasjonsgebyret er på NOK 20.
Innløsningsgebyr
- Dersom du velger å innløse Gavekortet før utløpet av gyldighetsperioden på ett år påløper det et innløsningsgebyr på NOK 125.
- Innløser du Gavekortet innenfor det første året etter at gavekortet er utløpt, altså i løpet av de første 12 månedene etter at gyldighetsperioden på gavekortet er utløpt, er innløsningen gratis.
- Velger du å innløse gavekortet etter det er gått mer enn ett år siden utløpsdatoen på gavekortet, altså minimum 12 måneder etter at gyldighetsperioden på gavekortet er utløpt, påløper det ett innløsningsgebyr på NOK 125.
8. SALDO
Du kan til enhver tid sjekke saldoen på Gavekortet ditt. Saldoen utgjør verdien på Gavekortet ditt. Gebyrer kan påløpe. Fremgangsmåte for å sjekke saldo på Gavekortet finner du HER.
9. HENTEKODER OG AKTIVERING AV GAVEKORT
Ved å kjøpe Gavekort via nettbutikken kan du velge mellom å få Gavekortet sendt i posten eller motta en hentekode. Hentekoden brukes til å hente ut Gavekortet fra enten en gavekortautomat plassert ut på ett av våre kjøpesentre, eller fra informasjonsskranken hos enkelte kjøpesentre.
Alle Gavekort som er sendt i posten må aktiveres før de kan tas i bruk. Aktivering av Gavekort gjøres HER.
Gavekort kjøpt i nettbutikken mot hentekode kan du velge mellom å motta på SMS eller e-post. Du kan også velge å sende hentekoden direkte til mottakers telefonnummer eller e-post. Hentekoden er ikke et Gavekort og anses ikke som elektroniske penger. Rettigheter tilknyttet Gavekortet gjelder fra det tidspunktet du henter ut Gavekortet i automaten eller i informasjonsskranken. Gyldighetsperioden for Gavekortet begynner også å løpe fra dette tidspunktet.
En hentekode er gyldig i 6 måneder fra den ble sendt ut. Etter denne gyldighetsperioden vil det ikke lenger være mulig å hente ut et gavekort. Gyldighetsperioden på hentekoder forlenges ikke. Etter utløpet av hentekodens gyldighetsperiode kan kjøper av gavekortet i løpet av tre år be om å få pengene returnert. Dette kan kun gjøres ved at det fremlegges dokumentasjon, herunder kvittering eller ordrebekreftelse. Det påløper ingen gebyrer.
10. ANGRERETT
Som forbruker har du 14 dager angrerett på kjøp av Gavekort online eller frem til du aktiverer Gavekortet med din aktiveringskode. Angreretten gjelder ikke dersom Gavekortet er bestilt med personlig design/ bilde (ref. Angrerettloven § 22, bokstav e). Ved å påberope deg angreretten vil Gavekortet annulleres og beløpet du betalte for Gavekortet, herunder både Gavekortets verdi og kortavgift, vil returneres til bankkontoen/ kortet du betalte ifra.
For å bruke angreretten, sender du en e-post til: gavekort@thon.no. Vi vil i retur sende deg et skjema som du må fylle ut og sende tilbake. Du må i tillegg dokumentere at du kjøpte Gavekortet ved å vise kvittering eller ordrebekreftelse.
Det påløper ingen gebyrer ved bruk av angreretten.
Når du kjøper et gavekort fra en gavekortautomat, gjelder ikke angrerettloven. Dette fordi kjøpet skjer i et fast utsalgssted og ikke regnes som fjernsalg. Du har derfor ikke angrerett på gavekort kjøpt fra automat, jf. angrerettloven § 1 første ledd. For gavekort kjøpt på automat vil innløsningsretten være gjeldende, se punkt 6 «Innløsning».
11. KUNDESERVICE OG KLAGER
Spørsmål tilknyttet Gavekortet ditt og andre henvendelser kan rettes mot gavekort@thon.no eller telefonnummer 993 32 634.
Kundeservice er åpent mandag til fredag kl. 09 – 15. Lørdager, søndager og helligdager er stengt.
Etter mottak av Gavekortet, er det ditt ansvar å umiddelbart undersøke om leveransen er i samsvar med ditt kjøp, og om det ellers er feil eller mangler i leveransen. Reklamasjon på Gavekortet må gjøres innen rimelig tid. Dersom du ønsker å klage på Gavekortet ta kontakt med kundeservice på gavekort@thon.no eller telefon 993 32 634 i våre åpningstider.
Dersom du fortsatt er uenig i hvordan saken blir løst kan du ta saken videre til Finansklagenemda. Se punkt 18 «Lovvalg og tvister».
12. BRUK AV GAVEKORT I EN BUTIKK
Gavekortet kan brukes til å gjennomføre kjøp på Thon Gruppen sine kjøpesentre eller hoteller. Brukes Gavekortet til å gjennomføre et kjøp av en vare eller tjeneste på en butikk på et kjøpesenter, anses det som et alminnelig kjøp i butikken, og betaling med Gavekortet har ikke innvirkning på dine rettigheter overfor butikken. Tvist tilknyttet kjøpet eller varen/tjenesten må løses direkte med butikken, og vi er ikke ansvarlige for varen eller tjenesten du har kjøpt med Gavekortet. Dersom du mener at det har vært feilaktige eller uautoriserte transaksjoner hos en butikk, må dette løses direkte med butikken.
13. SIKKERHET OG AUTORISERING
Gavekortet er ikke personlig og er ikke beskyttet med PIN-kode eller annen sperremulighet. Det kan derfor brukes av enhver som har tilgang til Gavekortet. Dersom du mister eller blir frastjålet Gavekortet, eller Gavekortet på annen måte kommer på avveie, er det du selv som bærer tapet. Vi kan ikke holdes ansvarlig. Vi vil ikke erstatte Gavekort eller verdien. Derfor anbefaler vi at du behandler Gavekortet som kontanter.
En betalingstransaksjon med Gavekortet autoriseres ved bruk av magnetstripen på en betalingsterminal. Innløsning autoriseres ved å legge inn kortnummeret på Gavekortet.
14. KRAV TIL KUNDEIDENTIFKASJON VED KJØP ELLER INNLØSNING
Gavekortet er en finansiell tjeneste og er underlagt «Lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering». Herunder er vi pålagt å gjennomføre kundeidentifikasjon for salg av Gavekort med høy verdi. For å kunne foreta et kjøp av Gavekort med enn verdi på mer enn NOK 1500, må du identifisere deg med BankID. Kjøp fra nettsiden vil alltid kreve BankID.
Kjøper du på vegne av en bedrift, vil det innhentes opplysninger om bedriften.
Skal du innløse et Gavekort må du også identifisere deg med BankID. Identifikasjonskravet ved innløsning gjelder uansett verdien på Gavekortet som innløses.
15. PERSONOPPLYSNINGER
For å kunne administrere Gavekortet ditt og gi deg best mulig kundeservice, må vi i noen sammenhenger samle inn og lagre enkelte personopplysninger om deg. Når du handler et Gavekort enten på nettet eller ved å kjøpe i en gavekortautomat så vil vi motta personopplysninger om deg. De opplysningene vi mottar kan eksempelvis være ditt navn, adresse, e-post, telefonnummer og kontonummer.
Hva bruker vi opplysningene til?
- For å kunne hjelpe deg hvis du har spørsmål eller henvendelser.
- For å oppfylle lovpålagte krav, som å bekrefte din identitet (for eksempel ved bruk av BankID).
Ditt samtykke og dine rettigheter:
- Ved å bruke Gavekortet samtykker du til at vi kan behandle personopplysningene dine for de formålene som er beskrevet her.
- Du kan når som helst trekke tilbake samtykket ditt ved å avslutte eller si opp Gavekortet. Da vil vi slutte å bruke opplysningene dine til dette formålet, men vi kan fortsatt være pålagt å lagre enkelte opplysninger, for eksempel av hensyn til regnskaps- eller lovkrav.
Slik beskytter vi dine opplysninger:
- Vi følger gjeldende personvernlovgivning og behandler opplysningene dine i tråd med våre personvernerklæringer.
- Du finner mer informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger i personvernerklæringen til Espos Norge AS og på Dittgavekort.no.
Spørsmål?
Hvis du har spørsmål om hvordan vi behandler personopplysningene dine, kan du kontakte oss på gavekort@thon.no.
16. OVERFØRING OG ENDRING AV BRUKERVILKÅRENE
Vi kan overføre disse vilkårene til et annet selskap med to (2) måneders varsel. Dine rettigheter påvirkes ikke.
Vi kan endre vilkårene med to (2) måneders varsel via nettsiden Dittgavekort.no, og anses akseptert fra deg ved passivt samtykke. Hvis du ikke godtar endringen, kan du si opp Gavekortet og få refundert saldoen. Det gjøres ved å ta kontakt med gavekort@thon.no.
17. BESKYTELLESE AV DINE MIDLER
Som en utsteder av e-penger er vi ansvarlig for å sikre at pengene du har satt inn på Gavekortet blir holdt på en sikker konto med det formål om å brukes til å innløse betalingstransaksjoner du gjør med ditt Gavekort. Dersom vi skulle bli insolvent, er likevel verdiene knyttet opp mot ditt Gavekort beskyttet mot krav fra kreditorer.
Gavekortet er et e-pengeprodukt regulert av Finanstilsynet i Norge, men omfattes ikke av noen kompensasjonsordning.
18. LOVVALG OG TVISTER
Lovvalg:
Avtalen mellom deg og Espos Norge AS reguleres av norsk lov. Dette gjelder både tolkning av vilkårene, gjennomføring av avtalen og eventuelle tvister eller krav som måtte oppstå i forbindelse med Gavekortet eller disse vilkårene.
Tvisteløsning og domstol:
Dersom det oppstår en tvist, uenighet eller et krav – enten det gjelder selve avtalen, bruk av Gavekortet eller forhold som springer ut av denne avtalen (inkludert forhold som ikke direkte gjelder kontrakten) – skal slike saker behandles av norske domstoler.
Du har likevel alltid rett til å få behandlet en eventuell forbrukertvist i henhold til ufravikelig norsk forbrukerlovgivning, og du kan også bringe saken inn for relevante klageorganer, som Finansklagenemnda.
Forbrukerrettigheter:
Disse vilkårene begrenser ikke dine rettigheter etter gjeldende, ufravikelig forbrukerlovgivning. Dersom det er bestemmelser i loven som gir deg som forbruker bedre rettigheter enn det som fremgår av disse vilkårene, vil lovens bestemmelser gå foran.
Tekniske instruksjoner ved kjøp av gavekort via posten
Les nøye følgende instruksjoner før du starter prosessen med å laste opp egne bilder.
- Størrelsen på bildet kan være maksimalt 5MB.
- Bildets optimale dimensjoner er 1050 x 672 piksler, (300 DPI), men du kan også laste ned større eller mindre bilder. Minste godkjente oppløsning er 120 DPI.
- Bildene må være i formatene: jpg og jpeg.
- Vær oppmerksom på at fargegjengivelsen ikke alltid blir slik som på dataskjermen.
- Bildet burde dekke hele kortet, men er ikke nødvendig. Legg merke til hvilket område som er avsatt til bildet.
Tekniske instruksjoner ved kjøp av gavekort via SMS eller e-post
Optimal dimensjon på bildene er 650 x 350 pixler. Bildene må være i formatene: jpg og jpeg. Hvis du laster opp din egen video, skal den ikke være større enn 50 MB. Du kan også legge til en bakgrunnsfarge som samsvarer med hilsenen din. Navnet på bildefilen er uvesentlig. Vær oppmerksom på at fargegjengivelsen ikke alltid blir slik som på dataskjermen. Tiden det tar å laste opp bildet er avhengig av hvilken hastighet du har på din internettilgang og størrelsen på bildet.
Vilkår og retningslinjer for valgfri design og bildebruk
- Olav Thon Gruppen har rett til å avgjøre om ett bilde kan brukes eller ikke (uten å måtte redegjøre for bakgrunnen).
- Hvis Olav Thon Gruppen ikke godkjenner gavekorthilsen, vil du som kortinnehaver motta en e-post om dette.
- Når du som avsender av hilsenen velger bilde på gavekorthilsenen din, innestår du samtidig for at du har nødvendig tillatelse til å distribuere og lagre dette bildet. Ved bruk av personer i motivet innestår du også for at de berørte parter har gitt sin tillatelse til å bruke dette til det aktuelle formål.
- Du som avsender av hilsenen er ansvarlig for at bildet holder seg innenfor retningslinjene for valgfri design.
- Du som avsender av hilsenen er ansvarlig for eventuelle klager, søksmål og krav som kan komme i forbindelse med bildebruk. Olav Thon Gruppen er helt uten ansvar i denne forbindelse.
- Det er gratis å legge ditt eget bilde til hilsenen.
- Ellers gjelder standardvilkår for bruk av gavekort.
Retningslinjer for bilder og video
Vær vennlig å les instruksjoner nedenfor nøye, slik at du vet hvilke bilder eller video som kan brukes og som kan godkjennes. Olav Thon Gruppen har rett til å beslutte at bilde eller video ikke kan benyttes uten begrunnelse for avgjørelsen. Hvert bilde eller video vil bli gjennomgått for å se om det er i samsvar med retningslinjer for bruk av bilde og video. Følgende retningslinjer gjelder for valgfri design og bilde- og videobruk:
- Bildet eller video kan ikke ha samfunnsfiendtlig, rasistisk eller religiøst innhold eller budskap.
- Bildet eller video kan ikke vise personer eller grupper som er involvert i ulovlige eller rasistiske aktiviteter.
- Bildet eller video kan ikke inneholde telefonnummer, personlige opplysninger, tekster eller web adresser.
- Bildet eller video kan ikke være provokativt, voldelig, pornografisk eller støtende på annet vis.
- Bildet eller video kan ikke inneholde nakne voksne eller barn.
- Bildet eller video kan ikke oppfattes voldelig eller obskønt.
- Det er ikke lov å bruke bilder underlagt opphavsrett. Olav Thon Gruppen fraskriver seg ethvert ansvar dersom det blir benyttet slike bilder eller video.
- På bildet eller video kan det ikke være personer uten at disse eksplisitt har godkjent å bli benyttet som bilde eller video på ditt kort.
Endring av vilkår
Olav Thon Gruppen kan fra tid til annen måtte oppdatere disse Vilkårene. Den versjonen av disse Vilkår som gjaldt når bestillingen ble gjort er gjeldende. Disse vilkårene var oppdatert 21. mars 2025.